dinsdag 11 november 2014

Financiën op orde



Wanneer er één inkomen binnenkomt per maand vind ik het wel noodzakelijk dat de inkomsten en uitgaven op een rij staan. Bezuinigingen kunnen niet uitblijven……
Als ik zie dat de Gemeente Barneveld een gratis cursus “Omgaan met geld” organiseert meld ik me daarvoor aan. Thuis verzorg ik de administratie en ik ben benieuwd of er verbeterpunten aan het licht komen. We beginnen de avond met een voorstelronde. De groep blijkt zeer gemêleerd te zijn. Cursisten die in het traject van de schuldhulpverlening terecht zijn gekomen en verplicht zijn deze cursus bij te wonen; een alleenstaande moeder, zij moet nu zelf haar financiën gaan regelen; een ouder echtpaar waarvan de man altijd de financiën regelt en graag wil dat zijn echtgenote het over kan nemen mocht er iets met hem gebeuren; een alleen gaande vrouw, zij is op zichzelf gaan wonen en wil overzicht krijgen in haar inkomsten en uitgaven. We blijken allemaal verschillende redenen te hebben waarom we aan de cursus deelnemen maar we hebben één doel: inzicht krijgen in onze inkomsten en uitgaven!

Deze eerste cursusavond krijgen we de module: “Inkomsten en uitgaven”, uitgereikt.
Een uitgave van het Nibud. Deze module is ook te vinden op de site van het Nibud.

De eerste opdracht die we mee naar huis krijgen is om een overzicht te maken van onze inkomsten (inclusief alle toeslagen/subsidies) en van onze uitgaven.
Hier ligt voor mij meteen een verbeterpunt. Vraag me niet wat er binnenkomt aan toeslagen, hoeveel wij betalen aan energie, water, hypotheek etc. De volgende dag ga ik meteen aan de slag.

Omdat de administratie bijhouden een terugkerende opdracht wordt besluit ik om hiervoor een mooie map aan te schaffen. 


Ook tabbladen blijken onmisbaar te zijn.
Ik begin met het opzoeken van de nota van de energie maatschappij. Hierop staat duidelijk het (maandelijkse) termijn bedrag. De nota stop ik achter het eerste tabblad en geef ik de naam “Energie”.
De volgende nota die boven water moet komen is van ‘Vitens’ het bedrijf dat de watervoorziening regelt. Ook hierop staat weer keurig het maandbedrag genoteerd. Deze nota gaat achter het volgende tabblad en krijgt de naam “Water”.
Zo krijgen alle tabbladen een naam. In ons geval o.a. Telefoon, Motorrijtuigenbelasting, Zorgverzekering, Gemeentelijke belastingen, Huis (hypotheek, verzekeringen). De meest recente nota’s zoek ik erbij en stop ik achter het betreffende tabblad.
Nu wordt het maken van een overzicht al eenvoudiger
.

Ik begin met het noteren van de inkomsten (salaris en toeslagen). Daarna komt de lijst met maandelijkse vaste lasten. Dan wordt gevraagd wat er maandelijks aan boodschappen en kleding wordt uitgegeven. Oei….hier val ik echt door de mand. Uitgeven totdat de pinautomaat aangeeft “limiet bereikt” dat doe ik dan ook weer niet maar bedragen kan ik niet noemen.
Vanaf nu worden de kassabonnen mee naar huis genomen en noteer ik keurig wat ik uitgeef in een schrift. Da’s schrikken. Want het wordt zo wel heel erg zichtbaar hoe vaak je in de week geld aan het uitgeven bent. Ik noem deze periode maar de bewustwordingsweken…..
Tijdens de cursus (zes avonden) wordt de hele module doorgewerkt en het resultaat? Er staat hier thuis een mooie map en vraag me gerust naar onze vaste lasten en wat ik maandelijks aan boodschappen uitgeef ik kan de bedragen moeiteloos opnoemen!

1 opmerking: