vrijdag 5 december 2014

Topstukken in huis

Om vandaag even in de sfeer te blijven
Zal ik dit eerste stukje op rijm gaan schrijven
Er zijn dingen 
die je soms al jaren omringen
Elke keer maken die dingen je blij
Wat het voor mij is zet ik op een rij
1. Het koffiezetapparaat
Op de meeste aanrechten zal hij staan. Het koffiezetapparaat. 
Vaak in gebruik en zeer gewaardeerd. Hoe lekker is 's morgens het eerste kopje koffie. Voor de één gelijk bij het ontbijt voor de ander als er al de nodige werkzaamheden zijn verricht. Een geniet moment. 
Bij ons stond, ook uit gewoonte, een koffiezetapparaat op het aanrecht. Nam best wat ruimte in. Zeker omdat hier alleen 's ochtends één kop koffie wordt gezet en 's avonds nogmaals één kop koffie wordt gezet.
En toen stond hij daar......bij de Dorcas winkel. Voor maar € 3,00.

Dit schattige kleine koffiezetapparaat voor maximaal twee kopjes koffie. Wat een vondst! Wat een topstuk! Precies goed voor ons.


2. De hand kaasrasp
Waar ik ook heel erg mee in mijn sas ben is deze hand kaasrasp.
Op de cursus 'Omgaan met geld' vertelde de cursusleider hoe lekker het was om zelf Parmezaanse kaas te raspen. De geraspte Parmezaanse kaas kun je gewoon in de diepvriezer bewaren. Bij Vita Nova, (zo'n leuk klein winkeltje waar alles nog vers wordt gesneden en wordt afgewogen) koop ik altijd de kipproducten. Via een spaarsysteem kon ik de handrasp sparen. Het is echt een stevig ding die ik na gebruik zo in de vaatwasser stop. Ook een laatste restje kaas kun je er prima mee raspen.


3. De uienhakker
Tegenwoordig zijn we omringd door elektrische keuken apparaten. Ons keukenkastje staat er aardig mee vol. Sinds ik iemand uien zag hakken in een werkelijk compact apparaat wist ik een cadeau voor mijn verjaardag. 
In een andere keukenkast staat de handversie die helaas te bot is geworden om er nog uien mee te hakken. 
Voor het klein maken van de appels voor in de appeltaart pak ik deze handversie er nog wel altijd bij.
De elektrische uienhakker heeft mij al heel wat tranen bespaard. Het hakken is zo gepiept. Wat ik ook altijd met dit apparaat doe is poedersuiker maken. Gewone kristalsuiker erin, 
aantal keren malen en zie daar: de suiker is tot poeder vermalen. 
Bijkomend voordeel is dat kristalsuiker vele malen goedkoper is dan kant en klaar gekochte poedersuiker. 

 
4. De kleefmat
Tot slot dit laatste topstuk. Klein, goedkoop (€ 0,79 bij de Action) maar doordat het zo praktisch is is het voor mij echt een topstuk. De kleefmat voor in de douche. 

Is de fles shampoo of de fles doucheschuim bijna leeg? Niet weggooien! Maak de fles iets nat en kleef hem vast op het matje. 
Zo stroomt het restant als vanzelf naar beneden en bij een volgende douchebeurt sta je er van te kijken hoeveel er nog in blijkt te zitten. Zie hier meteen een bespaartip.

Vier topstukken in ons huis maken mij echt 'Tevreden Thuis'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten