vrijdag 20 februari 2015

Een cadeau om op te eten

De eerste verjaardagspartij van dit jaar komt in zicht. De uitnodiging is al binnen. Vanaf dat moment al lopen "broeden" op een cadeau. Gelukkig is er iets uit het "ei" gekomen. 
Ik kan aan de slag. Weer bleek het bewaarde afvalmateriaal goed van pas te komen....

Het idee is om een boterkoek cadeau te geven. Alleen mag de jarige die zelf gaan bakken! Ik heb de ingrediënten voor haar afgewogen.
We beginnen met de 250 gram bloem:


Verpakt in een glazen pot waar yoghurt in heeft gezeten.
Een (nostalgische) bloem afbeelding opgezocht op Internet en daarop de inhoud getypt.
Vervolgens de 125 gram suiker afgewogen:


Ook deze pot voorzien van een nostalgisch etiket.
Op de deksel stond nog een merknaam geprint. Die heb ik afgeplakt door er een cirkel van cadeaupapier op te plakken.
De twee zakjes vanillesuiker niette ik aan elkaar.


Om het "moderne" nietje een beetje te camoufleren strikte ik er een jute touwtje doorheen.
Tot slot de 225 gram boter. Ik sneed er een plakje vanaf. Pakte het papier er weer netjes omheen. Om ook hier een nostalgisch effect te krijgen pakte ik de boter nog een keer extra in, in bruin papier. Ook hier ging een jute touwtje omheen.
Op Internet vond ik een toepasselijk etiket.


Als alle ingrediënten door elkaar zijn gekneed moet er nog een losgeklopt ei over het deeg worden gesmeerd. 
Ook een ei werd ingepakt.


 Tot slot het recept uitgetypt en opgerold.


Ik zette alles bij elkaar op een stuk karton en deed er folie omheen. Lintje hier, lintje daar. Toepasselijk label eraan en klaar om weg te gaan geven.


Wil je zelf een boterkoek bakken met de vermelde ingrediënten? Plaats de vorm dan in het midden van de oven op 175 graden C. en bak de boterkoek in ongeveer 30 minuten gaar en goudbruin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten